Kesenian Tarian Dabus Kampung Tanjung Bidara  

Posted in


Permainan Dabus dipercayai telah dikenali di negeri Perak sejak 200 tahun yang lalu. Ianya bertapak di tiga tempat iaitu di Bagan Datoh daerah Hilir Perak, Kampung Tanjung Bidara, Pulau Tiga daerah Perak Tengah dan di Kampung Pasir Panjang Laut, Sitiawan
daerah Manjung.

Ada beberapa pendapat mengenai sejarah pengenalan dabus di negeri Perak .
Menurut Encik Nordin bin Ahmad ( Pengkaji sejarah negeri Perak), Megat Terawis dan rakannya Sebana yang diperintahkan mengambil Puteri Limau Purut di Aceh telah membawa balik bersama mereka kesenian dabus ke negeri Perak. Manakala Tuan Haji Salleh bin Ngah Jaafar pula menyatakan bahawa dabus mula diperkenalkan di negeri Perak khususnya di Kampung Tanjung Bidara, Pulau Tiga, Kampung Gajah oleh Tok Pawang Bakar seorang anak jati kampung itu yang pergi merantau ke Aceh. Tok Pawang Bakar kemudianya telah mengajarkan ilmu kesenian dabus ini kepada Tok Tanda Cu Biduan dan kemudiannya diperturunkan pula kepada anaknya Alang Dolah. Bermula dari situ semakin ramai yang mempelajari nya dan terus bertapak hingga ke hari ini.

Berlainan pula dengan cara pengenalan dabus di Kampung Pasir Panjang Laut, Sitiawan. Menurut Tuan Haji Abdul Malik, dabus di situ telah diperkenalkan oleh seorang pedagang dari Baghdad yang bernama Ahmad Mahyuddin pada tahun 1785. Di sini dabus di bawa secara langsung oleh pedagang kerana lokasi kampung tersebut terletak di pesisir pantai yang mana urusan dagangan pada ketika itu adalah melalui Selat Melaka.

Apa pun jua pendapat mengenai sejarah asal-usul Dabus , yang pastinya kesenian ini memang berasal dari dari tanah Arab dan telah diubahsuai mengikut suasana tempat ianya mula bertapak atau diperkenalkan.

This entry was posted on Selasa, Ogos 05, 2008 at Selasa, Ogos 05, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 komentar

boleh tak tau sape pencipta tarian dengan lagu dalam video tu?lagi satu siapa yang mempersembahkan tarian tu dan tahun tarian tu dibuat?
harap dapat membantu..terima kasih

22 Julai 2009 pada 11:41 PTG

Catat Ulasan