Pakaian Dabus  

Posted in

Pakaian mereka yang terlibat di dalam satu-satu persembahan berbeza di antara satu sama lain. Pakaian ini terbahagi kepada 3 jenis iaitu pakaian penari, pakaian khalifah dan pakaian pemuzik.

Pakaian Penari

Pakaian penari-penari mirip kepada pakaian pahlawan. Sepasang pakaian penari lelaki yang lengkap terdiri dari sepasang seluar panjang, baju melayu telok be-langa berlengan paras siku, sampin, tanjak dan se-helai selempang. Untuk kelihatan lebih gagah, pa¬kaian ini diperbuat dari kain berwarna hitam. Warna hitam ini ada kaitannya dengan unsur-unsur kekebalan.

Pakaian penari wanitanya pula mirip kepada pakaian srikandi, berseluar rencong Aceh, berbaju kurung cekak musang, bersampin, berselerapang dan berbeng-kung. Pakaian ini lebih dikenali sebagai Puteri Perak.

Pakaian Pemuzik

Pemuzik biasanya berpakaian baju melayu sedondon lengkap dengan sampin dan memakai songkok atau pun tengkolok. Pada masa lalu, pemuzik memakai pakaian sama seperti penari tetapi tanpa selempang.

Pakaian Khalifah

Khalifah dabus biasanya berpakaian baju berwarna hitam, berseluar panjang dan memakai ikat kepala (semutar) atau bertengkolok ikatan 'getam pekasam’. Walau bagaimana pun cara berpakaian berubah mengikut peredaran masa. Kini boleh dilihat khalifah berpakaian dalam warna yang lebih menarik yang tidak terbatas kepada warna hitam sahaja.

This entry was posted on Jumaat, Mac 26, 2010 at Jumaat, Mac 26, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komentar

Catat Ulasan