Asal Usul Tarian Dabus  

Posted in

Menurut cerita-cerita mulut, kisah bermula sejak zaman pembinaan Islam, semasa Khalifah Zainal Abidin anak kepada Saidina Hassan dan cucu kepada Saidina Ali. Dalam masa itu telah berlaku perselisihan antara dua puak hingga menyebabkan berlaku peperangan.


Maka dalam usaha menakutkan pihak lawannya kumpulan yang menyokong Saidina Ali mencipta tarian dabus. Kononnya di zaman itu, penari-penari boleh meniti di atas pedang, dihimput dengan batu, meranduk dalam api, digigit ular bisa dan melukakan anggota badan dengn alat dabus. Segala luka dan rasa sakit akan pulih seperti sediakala setelah dijampi oleh ketua kumpulan.

Mengikut penyelidikan yang pernah dibuat oleh pihak tertentu, pada masa ini masih terdapat peminat-peminat tarian dabus di Semenanjung Malaysia. Ia dapat dikesan dalam masyarakat di Daerah Lumut, Pasir Panjang Laut, Setiawan, Teluk Intan, Perak Darul Ridzuan. Tarian ini dipercayai telah wujud di negeri Perak lebih 200 tahun yang lampau.

Apa yang jelas, tarian ini merupakan gabungan tiga jenis kesenian tradisi yaitu nyanyian, tarian dan pertunjukan tentang kebolehan serta keberanian penari-penari menggunakan alat atau senjata tajam yang dicecahkan kepada anggota tubuhnya sendiri.

This entry was posted on Selasa, Julai 29, 2008 at Selasa, Julai 29, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 komentar

assalamualaikum..saya pelajar upm, saya berminat nak tahu lebih lanjut mengenai tarian dabus ini.Boleh tak saya nak tahu,nak dapatkan maklumat ini daripada siapa? maksudnya adakah tuan/puan kenal sesiapa yang arif pasal tarian dabus ini.Saya harap cik dapat membantu.Terima kasih

10 Mac 2017 pada 8:37 PTG

Catat Ulasan