Anak Dabus: Alatan Tarian Dabus  

Posted in

Bentuk-bentuk Anak Dabus:

  • Anak dabus dua telinga
  • Anak dabus bercabang tiga
  • Anak dabus bercabang empat

Di dalam persembahan dabus alatan-alatan lain tidak diperlukan melainkan anak dabus. Anak dabus merupakan alat yang terpenting bagi tarian dabus. Tanpa alat ini tarian dabus tidak mempunyai apa-apa keistimewaan dan perbezaan dari tarian-tarian tradisional lain.

Bentuk anak dabus lebih menyerupai sebilah senjata yang runcing dan tajam di bahagian pangkalnya manakala di bahagian hujungnya dibentukkan satu rangkaian bercabang dua, tiga atau empat seakan kelopak bunga. Di setiap jejari kelopak itu diletak cincin untuk menghasilkan bunyi apabila digoncang semasa menari.

Anak Dabus Dua Telinga

Rupa bentuk anak dabus ini dari segi ukuran sama seperti anak-anak dabus yang lain. Perbezaannya terdapat di bahagian kepala di mana lingkaran untuk menggantung cincin hanya dibuat dua kelopak sahaja dan bentuknya kecil seperti telinga. Telinga ini dipasang selari iaitu di sebelah kiri dan kanan kepala anak dabus. Bahagian pangkalnya runcing dan tajam.

Anak Dabus Bercabang Tiga

Anak dabus ini dikenali sebagai cabang tiga berdasarkan kepada ciri-ciri bahagian kepalanya mempunyai tiga pecahan atau kelopak. Di setiap pecahan ini dipasangkan cincin atau gegelang besi. Ukuran anak dabus ini kira-kira 30 sentimeter panjang dari kepala hingga ke bahagian pangkal yang runcing.







Anak Dabus Bercabang Empat


Dari segi ukuran panjang, anak dabus ini juga mem-punyai ukuran yang sama seperti anak-arfak dabus yang lain. Apa yang membezakannya ialah cabang atau kelopaknya berpecah empat. Cabang empat itu melambangkan empat penjuru alam dengan empat unsur yang mempengaruhi kehidupan manusia iaitu tanah, air, api dan angin. Keempat-empat unsur ini saling berkait antara satu sama lain dan memberikan semangat, kekuatan, keyakinan dan keikhlasan dalam melakukan sesuatu pekerjaan.

Sebagai kesimpulannya, anak-anak dabus ini adalah lambang keberanian dan kegagahan. Ini dapat dilihat apabila penari-penari menari dengan gagah serta mencucukkan anak-anak dabus ke lengan mereka tanpa rasa takut, ngeri mahupun sakit.

This entry was posted on Khamis, Ogos 21, 2008 at Khamis, Ogos 21, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komentar

Catat Ulasan