Pantang Larang Tarian Dabus  

Posted in

Terdapat beberapa pantang larang di dalam Permainan Dabus khususnya terhadap Anak Dabus.

  • Anak dabus tidak boleh dilangkah kerana dikhuatiri akan memberi kesan yang tidak baik kepada penari terutama apabila mere-ka mencucuk anak dabus ke lengan.

  • Anak dabus tidak boleh dihalakan ke perut , dan ke kepala bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini berlaku meman-dangkan kepada keadaan anak dabus yang tajam.

  • Tidak boleh dipegang oleh orang luar dari ahli-ahli kumpulan dabus itu sendiri. Ini untuk mengelak dari perbuatan khianat. Mengikut pengalaman, pernah penari dabus mengalami pengaliran yang tidak berhenti kesan dari tikaman anak dabus yang 'di-khianati' itu.

  • Tidak boleh ditikam ke tanah kerana jika berbuat demikian, anak dabus akan 'lemah'.

  • Tidak boleh dipegang oleh perempuan yang sedang kedatangan haid. Ini kerana anak-anak dabus itu telah dijampi dengan ayat-ayat suci al- Quran.

  • Tidak boleh meletakkannya secara pangkal yang tajam dihalakan ke atas atau ke langit.

Peralatan Persembahan Tarian Dabus  

Posted in


Di dalam satu-satu permainan atau persembahan tarian dabus asli terdapat beberapa jenis peralatan yang di gunakan bagi mengiringi dan menjamin keselamatan para penari. Peralatan-peralatan ini dapat dikategorikan seperti berikut:-
  • Alat-alat muzik.
  • Peralatan Tarian.
  • Peralatan Pemulihan.
  • Pakaian.

p/s Sila klik pautan yang berkaitan untuk rujukan lanjut.

Tarian Dabus: Lang Sewah  

Posted in

Tarian agresif di dalam persembahan Tarian Dabus - Lang Sewah.


Tarian ini lebih agresif jika dibandingkan dengan tarian-tarian dabus yang lain. Di dalam tarian ini penari-penari akan melangkah ke hadapan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan dengan tangan diangkat tinggi dan dibukakan sebagaimana keadaan burung helang hendak menyambar mangsanya. Tarian ini dikhaskan untuk persembahan di majlis diraja.

Tarian Dabus: AyunTalak  

Posted in

Tarian Dabus jenis Ayun Talak.

[lokasi paparan video]

Tarian ini diilhamkan daripada gerak geri petani yang sedang menghayun tajak di sawah. Semasa menari, penari akan mengangkat kaki agak tinggi serta kedudukan tangan seperti menghayun tajak. Tarian ini ditarikan beramai-ramai pada malam hari menajak atau membersihkan sawah.

Tarian Dabus: Susun Sirih  

Posted in

Salah satu Tarian Dabus yang dikenalpasti di Perak ialah Susun Sirih.


Tarian ini ditarikan oleh seramai empat orang penari atau lebih mengikut kesesuaian tempat. Tarian ini juga digelar tarian langkah empat yang mana penari-penari akan membuat langkah ke kiri, ke kanan, ke belakang dan mara ke hadapan. Apabila bergerak ke kiri, kaki kanan melangkah menyilangi kaki kiri dan apabila bergerak ke kanan, kaki kiri melang¬kah menyilangi kaki kanan.

Begitulah juga apa¬bila berundur ke belakang kaki kiri melangkah menyilangi kaki kanan dan mara ke hadapan dengan kaki kanan melangkah menyilangi kaki kiri. Susun sireh ini dipersembahkan di majlis-majlis pertunangan.

Ciri-ciri Muzik Persembahan Dabus  

Posted in

Ciri-ciri muzik dan persembahan Dabus boleh disenaraikan seperti berikut:
  1. Muzik Dabus tergulung dalam kategori muzik rakyat. Ini adalah kerana muzik ini terbit dari salasilah kebudayaan rakyat biasa,dimainkan sendiri oleh rakyat dan dipersembahkan untuk tontonan rakyat sahaja.

  2. Dinyanyikan dalam dua bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Arab.

  3. Merupakan persembahan muzik nyanyian dan tarian.

  4. Lagu-lagu bertemakan puji-pujian kepada Allah dan Rasul.

  5. Berfungsi sebagai satu bentuk hiburan.

  6. Dahulunya dipersembahkan pada di majlis-majlis keramaian seperti pertunangan perkahwinan,memulakan kerja bersawah dan sebagai hiburan di waktu lapang.

Dabus Tarian Pahlawan Negeri Perak  

Posted in

Dabus adalah tarian pahlawan negeri Perak. Pada awalnya, ia tarikan oleh lelaki sahaja menggunakan pakaian pahlawan Melayu Perak. Seramai 8 hingga 12 orang akan menari sambil diiringi oleh paluan alat muzik rebana.

Bunyi rebana digabungkan dengan bunyi gemercing daripada "anak dabus" iaitu sejenis besi tajam yang mempunyai beberapa gegelang yang dipasang di bahagian telinga anak dabus.

Dipercayai, tarian ini dipersembahkan bagi menunjukkan keberanian pahlawan Perak kepada tetamu di istana. Pada akhir persembahan, penari akan mencucuk lengan menggunakan anak dabus. Setelah selesai, ketua dabus akan menjampi dan mencuci luka dengan air penawar.

Pada awalnya, selain menggunakan anak dabus, penari menggunakan pelbagai senjata tajam lain untuk menambah kehebatan penari dabus. Diantaranya ialah pisau belati, keris, kapak kecil dan batu guling.

Tarian dabus dipercayai bermula apabila dua pedagang bernama Nakhoda Lembang dan Nakhoda Topah dari Batu Bahara, Sumatera memperkenalkan tradisi ini kepada penduduk tempatan disekitar Telaga Nenas, Sitiawan. Kemudian tarian ini berkembang meluas ke Bagan Datoh dan terus hinggalah ke daerah Kuala Selangor.

Dipercayai, pahlawan Melayu dari kumpulan dabus ini telah membantu mengusir pendudukan Belanda di loji timah Teluk Gedung, Pulau Pangkor. Selain itu pihak British juga telah menggunakan kumpulan pahlawan dabus ini untuk mengalahkan penjahat di perairan Selat Melaka.

Terdapat beberapa pantang larang yang perlu dipatuhi dalam permainan dabus ini. Antaranya ialah hanya ahli dabus sahaja dibenarkan menyentuh peralatan permainan dabus. Anak dabus hendaklah dijaga dengan baik, tidak boleh dicucuk ke tanah. Pemain dabus hendaklah sentiasa bersih pakaian, perbuatan dan perkataannya.

Sejarah Dabus di Perak  

Posted in

Pada tahun sekitar 1600, dua orang pedagang dari Batu Bahara, Sumatera yang cuma dikenali sebagai Nakhoda Lembang dan Nakhoda Topah datang merantau ke Perak dan memulakan penghidupan di Telaga Nenas, Sitiawan. Ketika berada di situ, kedua-dua nakhoda tersebut berehat dan berlatih bermain dabus pada waktu malam sehingga menarik perhatian penduduk setempat dan terus berkembang di situ.

Pedagang Batu Bahara ini tidak tinggal setempat. Mereka kemudian bermudik lagi lalu ke Pasir Panjang Laut dan mengembangkan dabus di situ. Kemudian mereka menghilir lagi sampai ke Bagan Datoh. Di situ juga dabus diperkembangkan. Selepas Bagan Datoh, mereka merantau lagi sehingga ke Kuala Selangor. Di Kuala Selangor permainan dabus terus bertapak kukuh sehingga kini langsung diangkat oleh Majlis Kebudayaan Selangor sebagai tarian tradisional untuk negeri itu.

Memerangi Belanda di Pulau Pangkor

Semasa kompeni menguasai perusahaan biji timah di Perak pada sekitar 1680-1690, mereka telah membina sebuah loji di Teluk Gedung, Pulau Pangkor. Pada masa yang sama, terdapat seorang pahlawan Melayu bergelar Panglima Kulop Mentok yang sangat membenci penjajahan Belanda.

Beliau dikatakan berketurunan kerabat di Raja Bugis dari Sulawesi. Panglima Kulop yang tidak tahan dengan kekejaman Belanda telah membawa diri bersama-sama pengikutnya langsung membuat penempatan di Pulau Sembilan.

Oleh kerana kebenciannya terhadap Belanda, beliau telah memerangi kapal-kapal dagang milik penjajah itu di samping menyerang loji atau Kota Belanda di Teluk Gedung. Orang Belanda menggelarnya lanun. Panglima Kulop bersama pengikutnya diberitakan telah menggunakan ilmu kebatinan dabus ketika menyerang dan bertempur dengan askar Belanda. Ramai askar Belanda yang terkorban. Oleh kerana tidak tahan dengan ancaman Panglima Kulop, Belanda telah lari meninggalkan lojinya di Teluk Gedung.

Inggeris Memperalatkan Orang Dabus

Pada tahun 1826, kerajaan Perak telah meminjamkan kawasan Pulau Pangkor kepada Inggeris, manakala daerah Manjung (dulu Dinding) turut diserahkan kepada penjajah Barat itu pada tahun 1874.

Ketika menggunakan perairan di situ untuk tujuan kepentingan perdagangan, pemerintah British di Pulau Pinang menghadapi ancaman daripada sekumpulan lanun yang megganas di perairan Selat Melaka yang diketuai oleh seorang Panglima yang digelar Daeng Mentanu. Kompeni Inggeris lalu meminta bantuan orang-orang dabus di Manjung untuk memerangi lanun berkenaan. Seramai 100 orang pahlawan dabus dikatakan berjaya menghapuskan lanun-lanun tersebut.

Asal Usul Tarian Dabus  

Posted in

Menurut cerita-cerita mulut, kisah bermula sejak zaman pembinaan Islam, semasa Khalifah Zainal Abidin anak kepada Saidina Hassan dan cucu kepada Saidina Ali. Dalam masa itu telah berlaku perselisihan antara dua puak hingga menyebabkan berlaku peperangan.


Maka dalam usaha menakutkan pihak lawannya kumpulan yang menyokong Saidina Ali mencipta tarian dabus. Kononnya di zaman itu, penari-penari boleh meniti di atas pedang, dihimput dengan batu, meranduk dalam api, digigit ular bisa dan melukakan anggota badan dengn alat dabus. Segala luka dan rasa sakit akan pulih seperti sediakala setelah dijampi oleh ketua kumpulan.

Mengikut penyelidikan yang pernah dibuat oleh pihak tertentu, pada masa ini masih terdapat peminat-peminat tarian dabus di Semenanjung Malaysia. Ia dapat dikesan dalam masyarakat di Daerah Lumut, Pasir Panjang Laut, Setiawan, Teluk Intan, Perak Darul Ridzuan. Tarian ini dipercayai telah wujud di negeri Perak lebih 200 tahun yang lampau.

Apa yang jelas, tarian ini merupakan gabungan tiga jenis kesenian tradisi yaitu nyanyian, tarian dan pertunjukan tentang kebolehan serta keberanian penari-penari menggunakan alat atau senjata tajam yang dicecahkan kepada anggota tubuhnya sendiri.

Sejarah Kesenian Melayu Tarian Dabus  

Posted in


Dabus adalah kesenian yang mempertunjukkan kemampuan manusia luar biasa, seperti kebal terhadap senjata tajam, api, atau minum air keras dan lain-lain. Menurut catatan sejarah, dabus ini sebenarnya ada hubungan dengan tarikat Rifaiah yang dibawa oleh Nurrudin ar-Raniry ke Aceh pada tahun 1637 M. Dabus ini pada awalnya bukanlah sebuah tarian, melainkan salah satu jenis seni bela diri. Oleh karena itu, tarian ini dikenal juga dengan tarian kepahlawanan, karena memperlihatkan “keluarbiasaan” dalam pertunjukannya. Tarian ini hingga sekarang masih berkembang di daerah yang berkebudayaan Melayu.

Dalam sejarah kesenian Melayu, dabus tidak sekedar hiburan semata, tetapi juga sebagai kontribusi untuk mempertahankan kedaulatan serta mengangkat martabat suatu bangsa, seperti yang pernah terjadi di Perak, Malaysia pada masa penjajahan Belanda (1680-1690). Pada waktu itu, ada pahlawan Melayu, bergelar Panglima Kulop Mentok yang sangat membenci penjajah Belanda. Ia menyerang tentara-tentara Belanda dengan menggunakan ilmu dabus, sehingga banyak tentara Belanda yang tewas. Karena kalah, tentara Belanda yang masih hidup akhirnya melarikan diri dan meninggalkan daerah yang direbut oleh Panglima Kulop Mentok tersebut. Namun, dalam konteks kekinian, dabus ini hanya bertujuan untuk hiburan. Tarian dengan semangat kepahlawanan ini dijadikan sebagai simbol-simbol keberanian yang banyak digemari oleh masyarakat ramai.

Konon, tarian dabus diperkenalkan oleh pengikut Sayidina Ali (kaum Syiah) yang dipersembahkan untuk memperlihatkan kehebatan dan kekebalan orang Syiah dalam suasana perang agar pihak lawan tidak berani mengganggu mereka. Kesenian ini pernah berkembang di Aceh dengan sebutan daboh melalui pedagang Arab yang datang ke daerah ini, kemudian menyebar ke seluruh nusantara, di antaranya Banten dengan sebutan debus, Bugis dan Perak (Malaysia) dengan sebutan dabus. Perbedaan ini hanya pada sebutan (dialek) bahasa, tidak pada substansinya, yaitu tarian yang memperagakan bahwa para penari itu kebal dengan senjata tajam atau api, dan lain-lain.

Dari Aceh, sekitar tahun 1600 M, dua orang pedagang dari Batu Bahara, bergelar Nakhoda Lembang dan Nakhoda Topah merantau ke Perak dan tinggal di daerah Telaga Nenas, Sitiawan. Selama berada di daerah ini, mereka selalu berlatih dengan memainkan dabus pada malam hari, sehingga menarik perhatian penduduk setempat, lalu dabus dipelajari dan dikembangkan di sana. Setelah itu, mereka pindah ke daerah Pasir Panjang Laut, Bagan Datoh dan Kuala Selangor. Di setiap daerah tersebut mereka sempat mengajari penduduk setempat, sehingga tarian dabus ini berkembang dengan pesat sampai sekarang. Tarian ini sebenarnya gabungan dari tiga jenis seni: nyanyian, tarian dan pertunjukan keberanian yang dilakukan para penari dengan menusukkan anak dabus atau senjata tajam di tubuh mereka.